۰۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۱
کد خبر: ۶۰۷۶۵۳

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز از جمله یورو و پوند کاهش یافت و نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ خرداد ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

کاهش نرخ رسمی یورو و پوند | تثبیت قیمت دلار
 
بانک مرکزی نرخ ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر اساس آن نرخ ۲۵ ارز از جمله یورو و پوند کاهش یافت و نرخ دلار و ۸ ارز دیگر نیز ثابت ماند.

بر اساس اعلام بانک مرکزی هر دلار آمریکا برای امروز پنجشنبه دوم خرداد ۹۸ بدون تغییر در مقایسه با روز گذشته ۴۲ هزار ریال قیمت خورد. همچنین روز جاری هر پوند انگلیس با ۲۹۴ ریال کاهش نسبت به روز گذشته ۵۳ هزار و ۱۱۷ ریال و هر یورو نیز با ۴۹ ریال کاهش ۴۶ هزار و ۸۳۳ ریال ارزش‌گذاری شد.

افزون بر این، هر فرانک سوئیس ۴۱ هزار و ۶۳۹ ریال، کرون سوئد ۴ هزار و ۳۵۹ ریال، کرون نروژ ۴ هزار و ۷۲۹ ریال، کرون دانمارک ۶ هزار و ۲۷۲ ریال، روپیه هند ۶۰۵ ریال، درهم امارات متحده عربی ۱۱ هزار و ۴۳۷ ریال، دینار کویت ۱۳۷ هزار و ۹۳۵ ریال، یکصد روپیه پاکستان ۲۷ هزار و ۵۶۸ ریال، یکصد ین ژاپن ۳۸ هزار و ۶۸ ریال، دلار هنگ کنگ ۵ هزار و ۳۵۲ ریال، ریال عمان ۱۰۹ هزار و ۲۳۵ ریال و دلار کانادا ۳۱ هزار و ۲۳۸ ریال قیمت خورد.

از سوی دیگر، نرخ دلار نیوزیلند ۲۷ هزار و ۲۵۸ ریال، راند آفریقای جنوبی ۲ هزار و ۹۲۱ ریال، لیر ترکیه ۶ هزار و ۸۵۲ ریال، روبل روسیه ۶۵۳ ریال، ریال قطر ۱۱ هزار و ۵۳۹ ریال، یکصد دینار عراق ۳ هزار و ۵۱۷ ریال، لیر سوریه ۸۲ ریال، دلار استرالیا ۲۸ هزار و ۸۷۸ ریال، ریال سعودی ۱۱ هزار و ۲۰۱ ریال، دینار بحرین ۱۱۱ هزار و ۷۰۲ ریال، دلار سنگاپور ۳۰ هزار و ۴۴۱ ریال، یکصد تاکای بنگلادش ۴۹ هزار و ۶۶۷ ریال، ده روپیه سریلانکا ۲ هزار و ۳۸۰ ریال، کیات میانمار ۲۸ ریال و یکصد روپیه نپال ۳۷ هزار و ۶۰۱ ریال تعیین شد.

افزون بر این، نرخ یکصد درام ارمنستان ۸ هزار و ۷۵۳ ریال، دینار لیبی ۲۹ هزار و ۹۴۷ ریال، یوان چین ۶ هزار و ۷۵ ریال، یکصد بات تایلند ۱۳۱ هزار و ۳۶۹ ریال، رینگیت مالزی ۱۰ هزار و ۱۶ ریال، یک هزار وون کره جنوبی ۳۵ هزار و ۲۹۱ ریال، دینار اردن ۵۹ هزار و ۲۳۹ ریال، یکصد تنگه قزاقستان ۱۱ هزار و ۷۲ ریال، لاری گرجستان ۱۵ هزار و ۱۲۰ ریال، یک هزار روپیه اندونزی ۲ هزار و ۹۰۰ ریال، افغانی افغانستان ۵۲۲ ریال، روبل جدید بلاروس ۲۰ هزار و ۲۰۵ ریال، منات آذربایجان ۲۴ هزار و ۷۵۷ ریال، یکصد پزوی فیلیپین ۷۹ هزار و ۹۷۲ ریال، سومونی تاجیکستان ۴ هزار و ۴۵۰ ریال، بولیوار جدید ونزوئلا ۴ هزار و ۲۰۶ ریال و منات جدید ترکمنستان ۱۱ هزار، ۹۶۶ ریال ارزش‌گذاری شد.
___________________________

نرخ سکه و طلا  | سکه ارزان شد 
 
در جریان معاملات امروز بازار آزاد تهران، هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید ۴ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان، سکه طرح قدیم ۴ میلیون و ۶۸۰ هزار تومان، نیم سکه ۲ میلیون و ۶۵۰ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۰۰ هزار تومان داد و ستد شد.

همچنین امروز هر اونس طلا در بازار‌های جهانی به ۱.۲۷۴ دلار و ۵۸ سنت رسید. در این بین هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۳۰ هزار و ۱۰۰ تومان رسید.
 
مهمترین اخبار اقتصادی پنجشنبه ۲ خرداد | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
___________________________

کاهش قیمت نفت به کمتر از ۷۰ دلار
 
امروز در بازار‌های جهانی قیمت نفت کاهشی شد و هر بشکه نفت برنت با یک دلار کاهش نسبت به روز گذشته به قیمت ۶۹ دلار و ۹۹ سنت به فروش رفت.

خبرگزاری رویترز نوشت: امروز پنجشنبه قیمت نفت به دلیل افزایش ذخایرنفت آمریکا و کاهش تقاضای جهانی نفت از سوی پالایشگاه‌ها کاهش یافت.

رویترز تاکید می‌کند در حال حاضر بازار‌های جهانی همچنان متاثر از طرح کاهش تولید نفت است که کشور‌های عضو اوپک و غیراوپک طبق آن تولید خود را کاهش دادند؛ بنابراین پایبندی اعضا به اجرای این طرح مانع از کاهش بیشتر قیمت شد.

بر اساس آمار‌های اداره اطلاعات انرژی آمریکا ذخایر نفت آمریکا هفته گذشته افزایش یافت و به بیشترین میزان از جولای ۲۰۱۷ تاکنون رسید.

از سوی دیگر تقاضای پالایشگاه‌ها هم برای نفت کاهش یافت.

امروز قیمت نفت وست تگزاس آمریکا هم کاهش یک دلاری داشت و هر بشکه از نفت به قیمت ۶۰ دلار و ۳۶ سنت به فروش رفت.

قیمت نفت کوره ۳ دلار و گازوئیل ۸ دلار کاهش داشت.
___________________________

جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی 
 
رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در جلسه با اعضای انجمن سنگ و جمعی از فعالان بخش معدن و صنایع معدنی، اظهار داشت: امسال سال رونق معدن و صنایع معدنی خواهد بود و از همه توان‌ها و ظرفیت‌ها برای رسیدن به این هدف استفاده خواهیم کرد.

وی با تأکید بر لزوم توجه ویژه به صادرات در این حوزه، تصریح کرد: البته جلوگیری از خام فروشی مواد معدنی را برای ایجاد ارزش افزوده بیشتر در دستور کار داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه جهت نوسازی و بهسازی صنایع کشور، گفت: در راستای این طرح، نوسازی معادن را به صورت ویژه دنبال خواهیم کرد و در زمینه فعال کردن معادن کوچک مقیاس و بنگاه‌های کوچک و متوسط (SME)‌های معدنی برنامه‌هایی داریم.

رحمانی با بیان اینکه همچنین طرح فعال سازی معادن کوچک امسال اجرایی می‌شود، بر لزوم توجه ویژه به صنایع دستی مرتبط با سنگ تأکید کرد.

در این جلسه تعدادی از اعضای انجمن سنگ و بخش معدن و صنایع معدنی به بیان نقطه نظرات خود در این حوزه پرداختند و مهمترین مسائل و مشکلات مورد بررسی قرار گرفت.
___________________________

افت چشمگیر قیمت تخم مرغ در بازار
 
رضا ترکاشوند، مدیرعامل اتحادیه مرغداران میهن، درباره آخرین تحولات بازار تخم مرغ اظهار کرد: هم اکنون نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۴ هزار و ۵۰۰ تا ۵ هزار تومان است که با قیمت تمام شده خود فاصله معناداری دارد.

وی افزایش عرضه نسبت به تقاضا را دلیل اصلی افت چشمگیر قیمت تخم مرغ در بازار اعلام کرد و گفت: با توجه به مازاد تولید تخم مرغ، مرغداران با زیان شدید در فروش روبرو هستند که برای جلوگیری از زیان مرغداران و حذف گله‌های جوان و همچنین استمرار تولید، تصمیماتی را مبنی بر جمع آوری بخشی از تولید مرغداران را اتخاذ کردیم که به همین دلیل اطلاع داده‌ایم که تولیدکنندگان درصدی از تولید را در اختیار اتحادیه و نماینده اتحادیه در استان‌ها قرار دهند.

ترکاشوند ادامه داد: با توجه به مازاد تولید تخم مرغ و جمع آوری مازاد بر نیاز مرغداران اعلام کرده ایم که سردخانه به منظور ذخیره سازی تخم مرغ‌ها اجاره شود تا در صورت لزوم تخم مرغ یا فرآورده‌های آن به بازار عرضه شود.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن با بیان اینکه قیمت کنونی تخم مرغ نصف قیمت تمام شده است، گفت: با توجه به آنکه مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ با زیان چشمگیری روبه‌رو هستند، از این رو با استمرار این روند تولیدکنندگان قادر به ادامه تولید نخواهند بود.

به گفته وی، در حال حاضر به مرغداران اعلام کرده ایم که مرغ‌های مسن خود را که بالاتر از سن اقتصادی است به کشتارگاه‌ها بدهند چرا که با استمرار روند کنونی زیان مرغداران، مرغ‌های جوان به کشتارگاه‌ها فرستاده خواهد شد که این امر برای صنعت فاجعه‌ای بیش نیست.

ترکاشوند افزود: هم اکنون هیچ مشکلی جز مازاد تولید تخم مرغ در بازار نداریم که در صورت جلوگیری از زیان مرغداران، تولید استمرار خواهد یافت.

مدیر عامل اتحادیه مرغداران میهن درباره آخرین وضعیت صادرات تخم مرغ بیان کرد: با وجود آنکه ممنوعیت صادرات در ۲ تا ۳ هفته گذشته لغو شد، اما تا کنون صادراتی به عراق نداشتیم و تنها میزانی تخم مرغ به افغانستان صادر شده است.

وی با بیان اینکه بازگشت به بازار‌های صادراتی کار ساده‌ای نیست، گفت: به دست آوردن مجدد بازار‌های صادراتی علاوه بر بی اعتمادی تجار بازار‌های هدف مستلزم هزینه است که با توجه به تعهد ما مبنی بر مدیریت بازار داخل، امیدواریم مسئولان دیگر این تصمیمات را تکرار نکنند.
___________________________

آخرین وضعیت ترخیص کالا‌های اساسی از گمرک

مهدی میراشرفی، رییس کل گمرک ایران گفت: از زمانی که بخش خصوصی با ارز نیمایی کالا وارد می‌کند وضعیت کالا‌ها همانند گوشت در بازار عادی شده و دیگر مشکل خاصی در این بخش وجود ندارد
 
میراشرفی افزود: همیشه میزان بالایی کالا در اماکن غیرگمرکی یا گمرکی کشور وجود دارد، اما در حال حاضر شرایط به گونه‌ای است کالای وارد شده پس از اظهار اسناد، ترخیص و کالایی جایگزین آن می‌شود.

میانگین ترخیص کالا‌های اساسی ۲ روز است

وی با بیان اینکه هیچ کالایی در گمرک وجود ندارد که ترخیص آن طولانی شده باشد، ادامه داد: میانگین ترخیص کالا‌های اساسی که عمدتا کالا‌هایی یکنواخت هستند از زمان اظهار تا آغاز فرآیند شروع خروج، بین یک تا ۲ روز است و تنها کالا‌هایی که ثبت سفارش آن صورت نگرفته عملیات ترخیص آن آغاز نمی‌شود و سامانه اجازه اظهار به آن نمی‌دهد.

میراشرفی گفت: ​زمانی که این همه سخت گیری توسط سازمان‌های متعدد و متکثر از بنادر، مناطق ویژه، گمرک و سایر نهاد‌های نظارتی وجود دارد آیا شخصی می‌تواند از این همه مانع عبور کرده و کانتینری کالا وارد کند؟

رییس کل گمرک ایران با بیان اینکه مناطق آزاد و مناطق ویژه خارج از قلمروی گمرکی هستند، تاکید کرد: این بدان معناست که هر کالایی می‌تواند وارد آن شود حتی کالا‌هایی که از قلمرو کشور ترانزیت می‌شوند به این اماکن وارد می‌شود و نیازی به ثبت سفارش ندارند.

برنج کالایی فصلی است و صرفه قاچاق ندارد

وی درباره انتشار برخی اخبار مبنی بر قاچاق کانتینری برخی کالا‌ها به داخل و یا خارج از کشور، افزود: زمانی که این همه سخت گیری توسط سازمان‌های متعدد و متکثر از بنادر، مناطق ویژه، گمرک و سایر نهاد‌های نظارتی وجود دارد آیا شخصی می‌تواند از این همه مانع عبور کرده و کانتینری کالا وارد کند در حالی که شاید سایر مجاری‌ها برای این اقدام راحت‌تر باشد؟

رییس کل گمرک کشور با بیان اینکه برنج کالایی فصلی است که صرفه قاچاق ندارد، تصریح کرد: ایران سالانه به ورود حدود یک میلیون تن برنج نیاز دارد و همیشه برای واردات آن مشوق وجود داشته و انگیزه‌ای برای قاچاق آن وجود ندارد. /۲۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات